tisdag 4 november 2014

Bread

Yesterday afternoon/evening I made some bread loafs with the kids.


I'm not used to the English language when it come to baking, so I will write in Swedish.

Jag skulle gärna vilja baka mycket mer av det dagliga bröd som familjen äter. Det går bra i perioder, men så känns det ofta som att det är svårt att få tiden att räcka till. Särskilt nu när jag jobbar under dagarna.

Det var dock en positiv överraskning igår att det gick att få ihop bröden under en helt vanlig kväll. Jag började redan på måndagen med att skålla rågdeg, sedan blandade jag ihop fördegen igår vid 17.00, och denna skulle jäsa en timme. Sedan var det dags att använda hushållsassistenten och knåda degen som sedan skulle jäsa ytterligare 1 timme. Därefter formades bröden, som jäste 45 minuter och gräddades 1 timme.

Jästid: 2 h 45 min
Gräddningstid: 1 h

Det var alltså 3 h 45 min i bara jäs- och gräddningstid! Om jag inte hade varit tankspridd och skållat rågmjölet kvällen innan hade jag ALDRIG gett mig in på ett sådant projekt en helt vanlig kväll.

Det visade sig dock att det gick hur bra som helst att baka dessa bröden! Arbetsinsatserna mellan jästiderna är små, och gräddningen kunde ske medan nattning av busfröna pågick.

Jag ska prova mer vardagsbak framöver!

 
Resultatet blev härligt fluffiga limpor!

 
Receptet finns i Jan Hedhs bok "BRÖD", och kallas Laputabröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar