tisdag 30 december 2014

Tuula socks

För ett par år sedan besökte vi släktingar i Finland. Medan vi var där passade damerna i sällskapet på att besöka ett par handarbetsaffärer. Jag köpte ett par babysockor, som var stickade i en modell som jag aldrig hade sett förut.

Det fanns även en historia bakom sockorna som gick ut på att en äldre dam hade stickat just sådana sockor utav sin upprevade tröja till en liten flicka som frös om fötterna en kall dag under andra världskrigets evakueringar.

Av en händelse snubblade jag över ett par bloggar där de skriver om just dessa sockor!

Tusen tack för att ni delar med er!

Jag provade att sticka Tuulasockan på 2 stickor. Jag använde ett ekologiskt muga-silkegarn från Sidengården. Jag använde stickor nr 2 och stickade minsta storleken, och resultatet blev bra!

 


 

Sorry for the Swedish text. I found a Finish pattern for a special model of baby socks, called Tuula socks. I used a silk yarn and knitted the socks using two pins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar